onsdag den 17. oktober 2018

Flere engle - dag +4 - 8 km - 116 km

Vågnede i morges og satte mig ud på en sten og nød den smukke lyserøde og lyseblå solopgang. Himlen var derudover lidt grå og forreven og bar tydeligt præg af, at det trak op derude.
Jeg kunne mærke, at det føltes rigtigt, at prøve at stikke ud og komme lidt tættere på spidsen - Skagsudde hedder den, så jeg tog tre stykker knækbrød og pakkede hurtigt sammen og kom af sted. Jeg mærkede også, at hvis jeg skulle bede om noget i dag, så var det først og fremmest at finde lidt læ. Derudover ville det fantastisk med lidt strøm - og måske at få tørret lidt tøj. Hvis det også skulle blive til en kop kaffe indendørs i varme, så ville træerne vokse ind i himlen!
Vinden kom skråt forfra, og hver gang vi skulle rundt om en pynt, mærkede jeg, at det var en helt rigtig beslutning ikke at tage ud og runde sydspidsen.
Jeg havde på forhånd spottet en lille vig med noget der på kortet lignede hele tre småhavne, hvoraf den nordligste var min favorit. Da vi rundede sidste hjørne og gik ind i vigen, kom vi mere i læ, og det var skønt.
Inde i vigen padlede vi lidt omkring og kiggede efter et menneske, så jeg kunne spørge, om jeg måtte telte. Og netop ved mit favorit sted (Innergrundsviken) stod Rune og ordnede fisk. Jeg fortalte mit ærinde og fik lov at lægge teltet bag en lille campingvogn i fint læ. Da jeg var vel på land med alt, spurgte han, om ikke jeg ville have en kop kaffe inde i varmen i hans lille fiskerum! Waou! Her var også strøm, og jeg kunne hænge lidt tøj til tørre! Han fortalte om området, hvor alt fryser til om vinteren. Der bliver holdt åbent ind til Lule havn pga malmtransport, men ellers kan isen blive op til en meter tyk!!
På et tidspunkt ringede han til en af sine venner, som hedder Bror, og han kom forbi på cykel og tilbød mig at være i deres lille havstuga, som ligger 17 m fra Mille. En hytte på ca 25 m2 med brændeovn og el - og Rune ville lade sit lille fiskehus stå åbent så jeg har adgang til vand og toilet!
Jeg kan slet ikke sige, hvor taknemmelig jeg er! Det er meget overvældende! Meget!
Teltet havde nået at tørre, og jeg fik pakket det sammen og installeret mig. Alt er hængt til tørre, jeg har lavet havregrød og ligget og blundet på slagbænken med et ugeblad, er blevet gennemvarm, har fået energi, har gået en tur og sidder nu og kigger ud på en regnfuld himmel, og det er råt og gråt udenfor. I løbet af eftermiddagen er flere fiskerbåde kommet i land, og på den anden side af vejen er en større fiskehal, hvor der bliver knoklet i god stemning, og jeg fik lov at tage et billede!
Det er altså nogen seje mennesker, der bor heroppe. Og meget imødekommende er de tydeligvis også!
Bror sagde, at de ville kigge forbi i aften. Hyggeligt!
Og i morgen skulle det blive mere stille og solrigt, både iflg SMHI og Rune - og hvis nogen har tjek på vejret, så er det en erfaren fisker!
Tænk at der findes så fine mennesker! Det føles næsten som et lille mirakel!
Dagens data:
På vandet 7:52-9:40
6-8 m/s fra SSV, råt og gråt
Påklædning: tørdragt, fugtigt uldtøj, rostøvler, puff, hue
Ps forbindelsen er ikke så god, så billederne sendes i lav opløsning...håber det går.

1 kommentar:

  1. Hej Nenia.
    Det går jo rigtig fint, har jeg læst hver dag. Det er jo næsten som selv at være med,- og ikke mindst det med den varme sovepose har jeg nemt ved at leve mig ind i.
    Jeg har ikke skrevet før, for først i dag har jeg været hos min it-supervisor for at få hjælp til at sende en besked afsted. Men jeg har fulgt godt med, og nydt at læse dine beretninger.
    Her står alt vel til, jeg øver mig på "Sonnymoon for Two", og så har jeg også været på arbejde i dag, og sådan kan en dag hurtigt gå. Fortsat god vind og mange kærlige hilsener. Hanne

    SvarSlet