tirsdag den 16. oktober 2018

Fine kryds - dag +3 - 46 km - 108 km

Det var dejligt med en varm nat i soveposen. Jeg glemte at skrive i går, at en af forskellene selvfølgelig også er at sørge for at holde varmen. Så snart vi er på land, gælder det om at få varmt tøj på, og når der ikke lige er andet at lave, og det bliver mørkt, så er soveposen et vidunderligt sted at være.
Uret ringede 4:45, og den første del af morgenen foregik med pandelampe. Men efterhånden lysnede det smukt, og pakningen foregik i lyset af det stille morgengry. Det er lidt spøjst - der ligger tonsvis af brædder både på land og på havbunden. Som om et væld af badebroer i tidens løb er slået til pindebrænde. Hvis det er tilfældet, så siger det lidt om den rå natur heroppe.
Vi kom fint af sted, og solen har skinnet fra en næsten skyfri himmel hele dagen.
Jeg var lidt spændt på, hvormeget vi ville mærke til vinden, der kom fra land og ud over den lange bugt, men det gik fint, og alle de mange kryds var nærmest en nydelse. Indimellem var der små pletter med de sidste efterårsfarver - det er altså smukt. Og så kiggede ialt 5 sæler forbi! De er ret hyggelige at møde, og jeg bliver altid lidt varm i hjertet.
Turen gik ud mellem Lappön og Hindersön og videre forbi flere småøer mod sydspidsen af Bergön og ind imellem den og Rånön. Egentlig var planen at stoppe ved Rånön ....men fastlandet lå og lokkede og glimtede så fint, og der var ikke vind og bølger af betydning, så nu er vi landet på fastlandet ved noget der vist hedder Binnholmen ca 10 km nord for næste sydspids. Vi fandt først en lille bitte havn og gik i land for at finde nogen at spørge, om vi måtte være der - klog af skade! Endte med at finde et hus hvor der var nogen hjemme og bankede på. Havnen er desværre privat, men den venlige kvinde gav mig lov til at lægge til på deres grund og slå teltet op lidt derfra. Tak altså!
I morgen bliver det 9 m/s fra syd - og jeg skal ikke runde en sydspids med hele Bottenhavet ind fra højre, så vi bliver på land. En rigtig tur skal vel også have en indeblæsningsdag!
Det er en kæmpe lettelse og glæde at være ovre den store bugt. Om alt går vel er der to rodage igen, og lige nu ser både tirsdag og lørdag fine ud.
Mille ligger og smiler på stranden, og jeg ligger godt og varmt i soveposen efter en meget smuk og dejlig dag!
Dagens data:
På vandet 7:09-14:33 plus 8 minutter for at ro fra havnen hertil
Høj sol og 2-5 m/s fra V og NV
Påklædning: tørdragt, lidt ekstra uld og tørre strømper, puff, hue, rostøvler

1 kommentar:

  1. Tak for sød sms. Dejligt, at du nåede i fastland, og hav en rigtig god indeblæsningsdag :) Det går godt nu med ryggen, og jeg fik lavet 5-6 klaver pv, de er sendt til jer alle tre. Jeg har sovet næsten 14 dage, og altånder fred her. I dag onsdag går jeg luge så stille i gang med den skriftlige adgangsprøve, bedre sent end aldrig. Knus og kram.

    SvarSlet