mandag den 15. oktober 2018

Smuk dag - dag +2 - 32 km - 62 km

Vi er landet ved Altappen øst for Luleå og her er fint og stille.
Det var så fint at sove med en Kalla Anka, udsigt til stjernehimmel og ild i brændeovnen. Var lige en smut nede og tjekke at Mille og teltet havde det godt i blæsten, men de nød vist også bare stjernerne.
Til morgenmaden sad jeg og kiggede lidt på Patricks store, flotte, laminerede søkort. Han havde fundet dem frem i går og givet gode råd. Tak for det.
Jeg pakkede sammen til den smukkeste solopgang og kom fint af sted nordpå. Det meste af dagen har vi ligget i læ, undtagen når vi krydsede små fjorde og vige, men alt i alt var det bare rigtig fint. Mod syd var himlen tung og overskyet, men mod nord trak skyerne væk, og efterhånden var hele nordhimlen fin og lyseblå.
Da vi nærmede os Luleå kom der en del jagerfly fra militærområdet, og jeg sendte Patrick en tanke. Han har i mange år først skruet på fly og senere helikoptere der, og er nu røget videre opad i systemet. På et tidspunkt lå fem fly i luften og kom drønende lavt, mens de lagde an til landing. Det er helt vildt, hvor meget lyd de kan give fra sig.
Jeg havde måske ventet mere klippekyst heroppe, men her er faktisk ret fladt og der er mange sandstrande. Det er jo rart, når vi skal på land.
På vej forbi Luleå kom vi også forbi den store havn med skibe og kraner og aktivitet. Det er nogen store både, de har her!
Og kort efter kom vi så til Altappen. Patrick havde anbefalet stedet, og bortset fra at jeg først tog fejl og landede ved den lille fiskehavn, hvor jeg pænt måtte pakke sammen igen, så er stedet her rigtig fint. Det er offentligt og her er bord og bænke og bålplads.
Kroppen klarer det fint. De sidste par måneder er jeg først blevet behandlet godt og kompetent af Michael Etzerodt, og det har været rigtig godt at blive taget hånd om, så jeg kom på ret køl. Siden har jeg fået et træningsprogram af Emil hos Move2Peak, og en del af øvelserne kan jeg lave her på turen. Lænden er lidt øm, men mest fordi den bare bliver udfordret lidt. Ikke noget alarmerende.
I morgen stikker jeg om alt går vel over forbi Hindersön og håber at lande på Rånön. Det vil være rart at komme over den store fjord, som er sidste større sted, der skal passeres.
Det er lidt anderledes at være på tur på denne årstid, men udover at vandet er koldere, så mærker jeg det mest, når jeg pakker. Vintersoveposen, som kan klare en overlevelsestemperarur på ned til minus 40°, fylder lidt mere end sommersoveposen, og der skal pakkes ret minutiøst, for at det hele kan være der.
Nu står den på aftensmad, og så er det ellers ind i den gode, varme sovepose.
Dagens data
På vandet 8:33-13:45 .... og så lidt igen da vi flyttede og vi kom i land 15:30
2-6 m/s SV og NV, fin himmel mod nord og gråt sydpå
Påklædning: tørdragt og uld (netbukser og undertrøje og trøje), vinterrostøvler, puff og hue

1 kommentar:

  1. Rånön - så er du vel over halvvejs, når du når dertil tirsdag? Hvor er du sej! Her går det bedre med ryggen, jeg er så småt begyndt at kunne tænke på andet end smerter. Knus og kram fra Birthe

    SvarSlet