søndag den 14. oktober 2018

På vej - dag +1 - 30 km

Vi er landet i Pultsviken ca 1 km før spisen ved Alskataudden - og har allerede mødt turens første engle!
Det var dejligt i morges at pakke Mille nede ved SPA Fyren. På stranden mødte jeg en gut, som var ude med en drone og filme solopgangen - så fint at have et vidne på turstarten.
Vi stak ud mod Piteå havn, hvor der er en passage til den lille lystbådehavn på nordsiden. Derfra gik det ellers nordpå. Jeg har valgt at gå lidt kystnært og så vidt muligt at være på fastland, når jeg går i land, så vi gik vest om Baggen til Trundön og også vestom den lille ø på vej mod Pultsviken.
I løbet af formiddagen luftede det lidt op og der kom flere skumtoppe og brydende bølger. Jeg ville egentlig gerne have været kommer rundt om hjørnet og ind i Holfjärden, men jeg syntes, det begyndte at blæse for meget, så jeg valgte at stikke mod land - og fandt en miniature lille havn (pytte lille ville man kanske sige på svensk) her ved Pultsviken.
Vel på land var første punkt at finde ud af, hvor jeg måtte campe - og helst i læ. Jeg mødte Anneli og Patrick, som var ude at gå tur med Eskil - en sød og nysgerrig svensk urhund. Og jo - det var helt ok at jeg campede ved havnen. Og hvis jeg havde lyst, var jeg velkommen til en kop kaffe i deres sommerstuga!
Jeg fandt en lille plet med læ mellem broelementerne, som var blevet taget op for vinteren i går! Fik slået teltet op, hængt tøj til tørre, klædte om og gik 300 skridt op til Anneli og Patrick. Her mødte jeg også deres datter Liza og hendes kæreste Joel. Så fine og imødekommende mennesker! Liza læser civilingeniør med fokus på arkitektur og har malet i mange år. Jeg fik lov at se nogle af hendes værker på hendes instagram liza_eriksson ...... meget fine ting! Tjek det ud!
Jeg fik både kaffe og whisky og en hyggelig snak med Anneli, bla om at bo i Nordsverige. Ligesom i Danmark er der stor forskel på kultur og hverdagens hastighed, alt efter hvor man bor - det føles rart at være heroppe. Anneli er fritidspædagog og er et menneske, som passer på sine omgivelser, også de dyr der findes omkring. Ligefra at fodre rådyr og egern i haven til ikke at dræbe småkravl, som hun møder på sin vej.
Inden de kørte, blev jeg tilbudt at overnatte i huset! Så nu ligger jeg her til lyden af blæst udenfor og brændeovn indenfor - føles som en meget stor luxus! Tak, gode mennesker, for at I lige var på min vej!
Både Mille og jeg har det godt, og vi glæder os til i morgen, hvor vi stikker videre mod Luleå.
En bonus, jeg har glemt at nævne, er, at det viser sig, at om jeg gennemfører turen nu (inden nytår), så tæller den faktisk indenfor Havspaddlarnas Blå Band! Det er jo helt fantastisk!
Alt i alt er det helt vidunderligt at være tilbage i Bottenviken, og hjertet smiler!
Dagens data:
På vandet 8:03-13:03
Solrigt, 4-7 m/s S og SØ
Påklædning: tørdragt, uld, puff og kasket

1 kommentar:

  1. Du skal bare have en kærlig mandagmorgenhilsen.
    Knus og kram fra Birthe ❤️

    SvarSlet