torsdag den 2. august 2018

Kärleksviken - dag 67 - 50 km - 2244 km

Vi er landet i Bureå gästhamn lidt syd for Skellefteå, og her er fredfuldt.
Efter blogupdaten i går tog aftenen en uventet og meget smuk drejning, som kræver et par ord. Jeg havde fået lov at få et bad hos naboerne Sofi og Jonas og deres to tvillinger på 8 år - Alfons og Viggo.
Efter badet inviterede de på en øl - Jonas er ølentusiast og brygger også sit eget. Det var skønt at sidde i solen og udveksle lidt og høre og spørge. Jonas arbejder med Pilotbådene (som jeg har så stor respekt for), og Sofi er tidligere træner og har nu sit drømmejob chef i en træningscenterkæde. Efter en øl spurgte de, om jeg ville spise med. Ca 20 folk fra husene deromkring mødtes på havnen, og alle havde mad og drikke med - og det var en helt utrolig hyggelig aften. Sofi har en del familie der - en søster, en kusine og hendes kæreste, som producerer musik, hendes forældre - moderen og en veninde (kusine ... tror jeg nok) kom svømmende derover! Sejt! Drengene legede med to piger, som de møder hver sommer der. Flere badede undervejs. På et tidspunkt kom Anna (som har taget billedet) og sagde, at lige deroppe havde de en gæstehytte, hvor jeg var velkommen til at sove, og i huset ved siden af var der toilet. Jeg pakkede alt sammen og fik lov at stille det under tag hos Sofi og Jonas, og fik tre kvarters ekstra søvn på den konto og et telt, der ikke var vådt af dug. Kære alle jer - tænker at I må omdøbe byen til Kärleksviken! Det var så godt at være sammen med jer.


I morges kunne jeg godt fornemme, at vinden var en smule over det lovede, men den var stadig ret stille, og det var iøvrigt medvind, så det blev så fint. Halvvejs ud mod Bjuröklubb kom der pludselig lidt dis, og kort efter blev det rigtig tåget. Måske var hjertet bare påfyldt, men jeg blev ikke urolig og gik bare lidt mere kystnært, så jeg hele tiden kunne se land, når sigten var 300 m. Og lidt over kl 7 gik vi ud langs den lange stenodde, som udgør sydspidsen derude. Bag os lå landet i tåge ....men da vi vendte ude for enden og stak nord og kiggede ind på skoven, var det hele pludselig lettet! Det var en vild oplevelse. Lidt efter fandt vi den her fine havfrue på klipperne - hun sad bare der helt stille og kiggede mod øst. Lidt nord derfra skal der krydses 4 km, og det var dejligt at tågen var væk, og at jeg ikke bekymrede mig om det, men i stedet fik lov at tænke, at det løste sig, når vi kom dertil. (Og ja Jonas - vi var oppe på to hjul i svinget derude :-) Midt i krydset passerede vi N 64° 30' - det føles godt!


Resten af turen var bare stille med lidt stenkyst og lidt hop og kryds, og til sidst fandt vi den lille havn her med toilet og bad og fred.
Jeg har sovet og spist og fundet et skyggested til teltet. Mille er kommet på hjul for fleste gang i lang tid. Jeg hilste på Åke og Karina, som lige kom forbi på cykel og håbede at iskiosken var åben - men den var desværre lukket. De har været på ferie på skønne Gotland, hvor der faktisk var koldere, end der er her.
Jeg er så taknemmelig for ALLE jer (og det er mange), som jeg har mødt undervejs, og som har gjort netop den pågældende dag bedre og skøn og mulig og smuk og fantastisk. Tak til jer alle sammen!
I morgen går det nordpå. Vejrudsigten siger lidt mere vind end i dag - fra N - så det bliver nok en lidt kortere dag....men det hører morgendagen til.
Smukke aftenønsker!
Dagens data:
På vandet 4:03-13:09
0-4 m/s SV og SØ (jeps - medvind hele dagen), helt overskyet/meget tåget/sol med lidt skyer
Påklædning: mellem uld, rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, puff (som blev gjort våd for at køle og også brugt til at holde små flyvedyr ude), kasket, solfaktor

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt att träffas.
    Vilken prestation och lång resa med kajak.
    Imponerande minst sagt.
    Ingenting är omöjligt. 😊

    Åke Paldanius och Carina Andreasson. 😊

    SvarSlet
  2. Hej
    Tack så mycket. Det var roligt at träffa er och prata en stund!
    Bra sommar til er :-)

    SvarSlet