fredag den 20. juli 2018

Nattur - dag 54 - 32 km - 1972 km

Vi er landet på vestsiden af Ulvön lige syd for den lille havn, hvor den lokale rutebåd lægger til.
Jeg vågnede lidt efter kl 23. Måske var det efter den fine dag med Birgitta og Hasse og Bernt, men følte mig på en måde frisk - og tog en beslutning om at prøve at ro om natten. Det bliver ikke rigtig mørkt, og jeg kunne se flere fordele. Det er mere stille om natten, og hvis jeg hviler om dagen, kan alle ting tørre fint og powerbanken kan få lidt solcelleopladning. Jeg bruger ikke af min solfaktor, og teltet er tørt, når det pakkes sammen, og så ville jeg få hele solopgangen. Jeg synes, det var et forsøg værd.
Så kl 00:36 var vi på vandet, og det var rigtig dejligt. Jeg kan godt mærke, at det måske koster lidt på den fysiske konto, at kroppen lige skal omstille sig, men det er helt utroligt hvad der giver på den mentale konto, og eftersom jeg har det fint fysisk og føler mest slid rent mentalt, så føles det godt. Hvis jeg lige kommer udover det med "kan man det?" og "hvornår skal man lægge hvilke måltider?" og andet, så er det egentlig ret godt. Og det er jo ikke sværere end, at jeg spiser det jeg har lyst til og trænger til, når jeg har lyst.
Billedet er taget kl 1, da det var mørkest. Ganske vist er der ikke skyer, som måske ville gøre, at det var mørkere - men alligevel.
Der var ikke vindstille, men der var utrolig fint op langs Högakusten, som jeg har hørt mange herovre snakke om, som et utrolig fint område - og det er det! Vi kom forbi det højeste fyr i Sverige, bortset fra Kullen. Det stod og lyste så fint med sine fire blink op imod de max tre stjerner, jeg med god vilje kunne finde. Hasse fortalte i går, at området har en meget høj landhævning, og runde stenmurer, der i 1600tallet lå ved kysten ligger nu et godt stykke derfra.
Kl 3:36 stod solen op efter et langt og smukt tilløb. Det var meget smukt.
Ved sydspidsen af Ulvön fik vi dagens lille omgang modvind og reflekssø, men det tog af efterhånden, som vi gik nordpå. Jeg valgte at tage første natforsøg lidt stille, og vi stoppede efter 32 km (som stadig er mere end de aftalte 30 km) og gik i land her, hvor teltet kunne ligge i skygge hele dagen. Ovre på fastlandet kan jeg se Skuleskogens nationalpark, som starter ved vandet og går et stykke ind i landet. Hvis man er heldig kan man møde bjørne der, og selvom chancen er tæt på nul, så havde jeg allerede hjemmefra besluttet, at der ville jeg ikke overnatte :-) Her fandt jeg i stedet elgspor på stranden. Indtil nu har jeg på turen kun set deres efterladenskaber i rigt mål. Jeg har sovet, så meget jeg kunne - både i teltet og udenfor på græsset, og så ellers bare ligget og hvilet.
Planen lige nu er, at være på vandet kl 18 og så se hvordan det går. Selvom det er lidt spændende og der skal holdes lidt ekstra øje med sten under overfladen, så føles det på mange måder rigtig godt og fint. Om det bliver til få eller mange natture, ved jeg ikke endnu, men foreløbig prøver vi at tage en mere.
Dagens data:
På vandet 00:36-lidt over 7
0-6 m/s V og N, næsten skyfri himmel (om natten kan jeg ro uden kasket og nyde at se hele himlen!)
Påklædning: mellem uld, rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, efterhånden hue og puff

Ingen kommentarer:

Send en kommentar