mandag den 9. juli 2018

Zigzagdag - dag 43 - 49 km - 1513 km

Vi er landet i den nordlige ende af Väddökanalen og har fået et godt sted at være.
Det var fint at spise morgenmad og en sidste gang kigge på de store skibe, der går og til og fra Stockholm. Det er altså et flot syn!
Første step var at komme forbi Kapellskär havn. Der lå tre store skibe med stævnen udad, men de havde alle tre stadig fortøjninger, så vi smuttede forbi og holdt bare lidt øje. Vinden var igen i N - der var ikke så meget af den, men det suser bare lidt for ørerne heletiden, og det går lidt langsommere end ellers. Da vi efter nogle km rundede det NØ hjørne, så jeg to mennesker, der hastede ned fra et hus til deres lille bådebro og vinkede ivrigt. Det var Hans og Sitta - Calle og Bittes tyske vennepar fra dagen før! Sikke en hyggelig overraskelse! De havde siddet med morgenmad og smukkeste udsigt, og pludselig fået øje på mig. Jeg fik lov at låne toilet og fik en hurtig kop kaffe og lidt snack med på vejen fra Sitta. Tak gode mennesker!
Jeg har været lidt vovet på det sidste. Gennem mange år har jeg haft en del forskellige fødevarer, jeg ikke har kunnet tåle. De seneste dage har jeg haft en fornemmelse af, at kroppen har det godt og er i balance, og jeg har forsøgt mig med at tage imod, hvad jeg er blevet budt på - og det lader til, at kroppen tager det pænt. Det er virkelig gode nyheder, hvis det holder.
Lige efter frokost satte min gps ud (heldigvis ikke den med kort og cursor/pil som hjælp til at navigere, når øer og skær bliver lidt uoverskuelige). Øv - men jeg gik på land og fandt reservegps nr 1. Havde ikke hjemmefra fået lavet setup på dansk og med SI indstillinger, men det lykkedes faktisk, og jeg er pavestolt. Det har jeg tidligere fået hjælp til af Niels, men denne gang klarede jeg det selv - i hvert fald så den er brugbar!
Vi stak videre op mod Väddökanalen, og jeg glædede mig til at finde lidt læ. De steder hvor kanalen er smallest (se billedet) lykkedes det også indimellem, men udaf 360° havde vinden for det meste valgt at komme præcis på langs af kanalen.
Det er ikke fordi, det har blæst voldsomt. Det tærer bare på mig mentalt, at der er nordenvind, så langt øjet rækker, og det suser om ørerne og går lidt langsomt. Prøvede alle mine tricks, og det hjælper lidt. Har en følelse af, at jeg skriver om den vind hele tiden - men det fylder mange timer hver dag, og jeg kan mærke, at jeg måske er lidt tyndhudet. Hvis det bliver ved, kommer det måske til at betyde 3 dage mere i den anden ende ....men så må det være sådan. Det slider bare lidt, og det er utrolig rart at sidde nu med stilhed for ørerne.
På et tidspunkt så jeg et sted, der serverede is, og tænkte at så har de også et toilet. Da jeg gik i land mødte jeg Charlotte, som selv er kajakroer fra Stockholmsområdet, og hun fortalte om skærgårdsture og andet godt, og det var et hyggeligt møde. Hun kommer oprindeligt fra Umeå, og jeg vil sende hende en tanke, når vi kommer så langt.
Videre prøvede jeg at skifte side i kanalen nogle gange for at finde lidt læ, men der var ikke rigtig noget. Og så pludselig da kl var 18, var der en lille strand med fladt græs og lidt folk, der badede. Det er et fint sted, og jeg glæder mig til at sove fladt og fredfyldt - og i morgen går det videre nordpå. Jeg har glædet mig meget til den her del af turen og til at mærke, at det langsomt bliver mere øde. Mille ligger nede på stranden. Jeg ligger snart i teltet.
Dagens data:
På vandet 7:01-18
0-6 m/s N, sol og fine hvide skyer på en lyseblå himmel.
Påklædning: mellem uld, rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, kasket og sommetider puff (indimellem trukket op om ørerne for at få det mere stille), solfaktor

Ingen kommentarer:

Send en kommentar