fredag den 13. juli 2018

Sange - dag 47 - 51 km - 1720 km

Vi er landet på nordsiden af den østlige spids af Storsand, ca 9,5 km øst for Söderhamn. Her er ret fint.
I morges, da jeg sad ved vandet og drak morgenteen, kunne man høre stilheden. Jeg hørte vingeslagene af en måge, der fløj forbi. Det tror jeg aldrig, jeg har hørt før!
Vi lagde ud med at krydse så direkt nord som muligt, og da det efter godt 30 km begyndte at lufte op, var vi næsten kommet frem til et sted, hvor vi kunne begynde at lave små øhop op igennem en bugt.
Den fine formiddag gik med alle de gode morgensange. Derefter tog jeg hul på et andet repertoire.
I Hjerm kirke oppe ved Struer er gode Jonas Serner præst, og han har spurgt, om jeg vil komme og holde koncert hos dem til foråret. Bare mig og et klaver. Mener det er 16. april, så der er god tid. Men det var fint at begynde at tænke på hvilke sange, der skal med derop og begynde at synge på dem. Overskriften er vist nok noget om tro og tvivl, og der skal helt sikkert en del med fra det gamle repertoire med Neniaband. Men der er også plads til lidt nyt, og det var så fint at genoptage og genopdage sangene, som får nyt lys i en ny kontekst. Sendte en kærlig tanke til min storesøster Hanne da jeg sang "Så dig". En sang der er skrevet til hende, da jeg for næsten 30 år siden var på Hovedbanegården for at sende hende med toget til Tyskland, hvor hun skulle studere. Dens tanker om at tage af sted og finde et hjem, hvor man er, var så fine netop nu.
Tænkte på hvor godt det kunne være, hvis jeg kunne lokke min storebror Thomas til at komme med og lave lyd for mig til det job. Åh - det ville jeg elske! Og jeg mærker, at når jeg til foråret sidder til koncerten, så vil turen her være med i hjertet.
Efter de små øhop lykkedes det at finde Svartsundsrännan, en lille kanal som smutvej til at komme videre nordpå. Det er så hyggeligt med de fine kanaler, hvor husene ligger tæt ved vandet, og folk hygger med langsomhed og sommer. Lige inden kanalen sluttede var der en sandstrand med toilet og affaldscontainere og plancher med skærgårdsinfo om området. De er gode til det her i Sverige. Snakkede med et par i en kano, som spurgte lidt til det at ro kajak. Hun overvejede at begynde - det kan varmt anbefales!
Efter vi havde rundet spidsen af Storsand (eller hvad det hedder herude), gik jeg i land og ledte lidt, indtil jeg fandt det her lille sted hvor Mille kunne trækkes op helt uden stenbund, og der er fladt græs til teltet og mulighed for at tørre tøj. Og så dufter her vidunderligt! Gik rundt og prøvede mig frem - var det mon den, der ligner porse? ....er kommet frem til, at jeg tror det er noget mynte, som vokser i rigelige mængder.
I morgen stikker vi videre nord. Jeg går efter Holmsland - måske Hölick - hvor planen er at tage en hviledag og finde noget strøm.
Dagen i dag har igen været en gave. I eftermiddag byggede en stor regnsky op, men den gik sydom, og dagen har været fredfuld og fuld af genopdagelse af gamle sange.
Om lidt er der aftensmad. Ved ikke om det lykkes at sende - her er lidt dårlig forbindelse.
Dagens data:
På vandet: 6:07-15 (egentlig plus en halv time hvor jeg gik rundt og kiggede på stedet inden jeg roede Mille de sidste par hundrede meter herhen)
0-6 mest S og Ø, sol og noget overskyet (egentlig rart fordi det skærmede lidt for solen)
Påklædning: mellem uld, rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, kasket og lidt puff, solfaktor

1 kommentar:

  1. Dagen i dag har igen været en gave - så dejligt at læse dine ord Nenia. Tænker på dig. Kh Kirsten

    SvarSlet