søndag den 22. juli 2018

Hviledag - dag 56 - 200 m - 2022 km

I morges vågnede jeg til lyden af regn og tordenbulder rundt omkring. Da jeg var nede og morgenbade (eller blive vasket lidt), var der et lyn 5 km væk. Og det har både buldret og regnet det meste af dagen, så det var på flere måder en god beslutning at blive på land.
Lidt i 9 roede jeg Mille de ca 200 m ind til Mats og Åsa og familien. Det er meget lettere at ro end at gå gennem skoven. Jeg læste, at danske brandmænd er i Sverige og hjælpe i forbindelse med de mange store skovbrande, der hærger - også i området her. De forklarede, at det ikke bare er så ligetil at rulle 100 m slange ud, fordi der er klipper og væltede træer. Jeps - det er lidt urskovsagtigt. Mats tjekkede på nettet, og urskov er, når skoven aldrig har været rørt af mennesker. Naturskov er betegnelsen, når skoven ikke har været rørt i 150 år - hvilket jo også er en del. Og 25 % af den svenske skov er naturskov så ....det siger en del. De to første billeder er fra området her, med den fine lille blomst der har fundet fodfæste, og så et sted hvor jeg var heldig, at der faktisk var en lille klatrevej mellem to høje klipper.
Efter en hyggelig og lækker familiemorgenmad (med bla frisk vandmelon - luxus) skulle Mats til byen for at handle, og Myrna skulle med og overnatte hos en veninde. Jeg fik lov at skrive indkøbssedlen, med alt hvad folk kom på, og fik på den måde stavet lidt svensk - og havde bare én fejl!! Det går bedre med sproget, og jeg forstår næsten alt. Jeg havde tænkt at tage tilbage til teltet, men jeg var velkommen til at blive - så jeg har faktisk været her hele dagen. Spillet "mordet i Orientekspressen" med Majken, Åsa og Helena og spist en god sommerhusfrokost. Helt hjemligt blev det også til en middagslur i sofaen med avisen, og senere spillede Majken og jeg spil og tegnede. Jeg har gået en tur, da der var hul imellem bygerne, og nu har vi spist aftensmad, og om lidt er kaffen klar.
Jeg føler, jeg bare har fået lov at glide ind i familien i dag, og det har været så fint. I morgen ser det ud til, at det bliver rovejr, og vi smutter videre nordpå.
Nu kom Majken og bedsteforældrene i land - de har været ude og hente fiskenettet, og der var fire fisk. Og mht dyr så fangede Mats fire små hugorme i går, men i dag er de måske blevet hjemme pga regnvejret.
Sidste billede er taget fra huset med udsigt over vandet - og stedet hedder Själnöhamn (fik stavet det forkert i går).
Hjertet er stille fyldt af fred og taknemmelighed. Det føles godt.

2 kommentarer:

  1. Kære Nenia,

    Tak for alle dine hyggelige og dejlige beskrivelser af turen. Det er så dejligt at følge din rejse, selv om det de sidste par dage ikke var helt klart hvad stedet hed og Google Maps ikke kunne finde navnet.. Mit gæt er at du er ved "Stjälnöhamn" (med "t"), da det ligger tæt ved Husum som du passerede :) .
    Nyd turen og de daglige 30 km - eller hvad det nu bliver til. God beslutning for sjælen.

    SvarSlet
  2. Kære Flemming
    Tak for hilsen - så hyggeligt!
    Og ja det er rigtigt med Själnöhamn - jeg havde stavet forkert (igen igen :-) men det var et fint sted, og sån de staver det lokalt ...men på officielle kort hedder det vist Stjälnöhamn - så der er flere muligheder. Jeg synes bedre om sjæl end stjæl :-)
    Smukke sommerhilsner til dig og Britta
    Kærligst
    Nenia

    SvarSlet