lørdag den 14. juli 2018

Kryds og bjerge - dag 48 - 41 km - 1761 km

Vi er landet rigtig godt ved Hölick, og her er det bare sommer.
Jeg gik tidligt til ro i går og vågnede rigtig tidligt - og tænkte at vi kunne jo bare tage af sted. Det viste sig at være godt.
Det var for tredie dag i træk helt utrolig stille derude. Gennem Blekinge og hele vejen op til Stockholm synes jeg der har været meget blæst, undtagen når vi har været af sted helt tidligt om morgenen. Så det føles virkelig som en lise for sjælen og en stor gave at få de her stille dage, hvor det tilmed er muligt at få lavet nogle større krydsninger. Og det var sådan dagen startede. Først 14 km op til et næs - med et par småøer undervejs - og så 15 km videre op til den vestligste af de små øer der ligger nogle km syd for Hornslandet (ikke Holmslandet som jeg vist fik skrevet i går). Når jeg kigger ind over landet, er der begyndt at dukke bjerge op. Især her mellem Söderhamn og Hudiksvall er der nogen mægtige nogen, og et par af dem får mig til at tænke på bjergprofilen ved Kiruna. Jeg har ikke selv været der, men min svigerfar har været læge deroppe, og i Jacobs barndomshjem har der hængt billeder og andet derfra. På et tidspunkt var der inde over de fjerne bjerge de smukkeste antitusmørkestråler - åh det er så ærgerligt, at det er så svært at gengive på foto. Især når det kun er en lille iPhone, som tilmed er i en aquapack. Men de var smukke!
Jeg fik lidt hjælp over tlf af Niels med info om Hölick, og mens vi snakkede, lød der pludselig et stort plask lige bag mig. Jeg har set et par enlige sæler på det sidste, og gættede på at det bare var en af dem, der lige ville op og markere. Senere så jeg to fugle, der lå næsten og snakkede sammen der mange km fra land. Den ene var en måge og den anden en sorthvid andefugl. Tænkte om de havde en lille romance, som de var nødt til at holde hemmelig, siden de var af forskellig slægt. Det er jo set før!
Forbi de små øer syd for Hornslandet var der et hop på først 5-6 km og så 3 km ind til land. Der kom et enkelt større skib, men han passerede foran mig i god afstand.
Næsten inde ved kysten så jeg pludselig en tæt, næsten havguslignende tåge komme rullende ind over de fire små øer bag mig. Vi havde en hel dag med havgus på Danmark rundt og passerede Hirtshals i 300 m sigt - jeg har meget stor respekt for det! Men der blev passet på os, og vi kom fint i land, mens tågen kom og gik derude sydpå.
Og her er ret fint!
En strand fuld af sommerglade mennesker, og jeg har badet og nydt at ligge på stranden og soltørre og blive gennemvarm uden at føle mig klistret af sved og salt.
I nærheden ligger Hölick havsresort og en lille restaurant, med udsigt over havet. I aften spiser jeg der - i morgen har jeg bestilt morgenmad samme sted og derefter 3 timer i et delvist udendørs SPAområde, hvor der er pool, boblebad og sauna. Måske også lidt tapas. Det bliver ren luxus, og vejret bliver så fint, at man burde være på vandet - men det føles godt at tage en hviledag, som ikke er en indeblæsningsdag.
Inde over Hudiksvall har det tordnet lidt - både det og tågen der kom forbi bag os har mindet mig om, at være forsigtig når der planlægges krydsninger. Godt at huske.
Mille er blevet tjekket og hun har det fint.
Jeg har mistet en uldundertrøje - måske er den blæst ned under tørringen sidst jeg vaskede tøj i Spillersboda. Lidt ærgerligt - den var lækker - men jeg har heldigvis, så jeg klarer mig.
Solopgangen i morges var næsten helt rød - billede nr to er stranden her lidt nord for havnen og taget inde fra mit lille skjul mellem træerne - tredie billede hedder oreo :-) og det sidste blev taget af Charlotte, som jeg mødte i Väddökanalen ...taget med bare fordi jeg nu for en gangs skyld lige havde et billede af mig selv :-)
På vandet 4:51-12
0-4 m/s mest S og Ø
Påklædning: mellem uld, rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, kasket og solfaktor ...og i morges også myggespray!
Myg, måger og myrer sover aldrig :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar