mandag den 4. juni 2018

Engle ..mange engle - dag 8 - 0 km - 356 km

Det har været en begivenhedsrig dag her ved grillpladsen og prins Bertils sti lidt øst for Grötvig havn.
Pære og minigulerødder til morgenmad - luxus med frisk frugt og grønt!
I går aftes gik en svejsning i mit synmat exped liggeunderlag, så jeg sov på en stor bule. En løsning på det var dagens første opgave! Jeg gik ind til Halmstad lidt tung om hjertet og lagde mest mærke til at de ligesom hjemme ofte har seks striber i fodgængerfeltet, når der kun er en enkelt vejbane. Kom til byen før åbningstid og fandt et toilet i en (vistnok økumenisk) kirke. De havde en lille cafe ....hvor der stod et flygel! Jeg spurgte den imødekommende unge kvinde, som var chef, om jeg måske kunne få lov at spille en smule? Hun tog mig uventet med ovenpå i kirkesalen, hvor der stod: et koncert Steinway!! På langtur er jeg altid glad for at få lov at komme ind i en kirke. Det er som om, alle mine celler falder på plads, og hjertet bliver stille. Det smukke instrument tog imod mig, og jeg spillede "Nærmere Gud, til dig", som for mig er alle søfarendes sang. Modulerede fra D-dur til G-dur og lagde melodien oppe, i bassen, i midten. Åh det var godt. Derfra gik det videre til Naturkompaniet i Storgatan! Tænk ...... jeg fik byttet mit underlag! Tak til Niels som nævnte netop den forretning. Tak kæreste Freja at det somehow lykkedes dig at finde kvitteringen i min computer og sende den til mig. Tak til Naturkompaniet som havde et underlag præcis mage til mit. Kæmpe tak til Casper fra Jagt- og fiskerimagasinet i Kbh for hjælp over tlf og for at ordne med den danske forhandler Odex (outdoor extremesport). Tak til Odex for imødekommenhed og for at snakke med Mathias i Naturkompaniet. Tak til Mathias for stor tålmodighed og for at snakke med Odex og vente på deres mail om, at du kunne udlevere mig et underlag, og så ville de sende et til Naturkompaniet! Jeg var overvældet og glad! Glad gik jeg hjem til Mille og så pludselig for anden gang i mit liv en stillids, som sang så fint.
Næsten hjemme mødte jeg Christer og Madeleine, et ældre par som netop havde passeret Mille. De smilede og sagde: du må være kajakroeren. De har sejlet rundt om Fyn, Sjælland, på Bornholm og elsker Danmark og synes at det danske sprog er så blødt i modsætning til svensk, som er så hårdt - og jeg som troede det var omvendt!! Der kan man bare se! De komplimenterede mit svenske - hurra, så begynder træningen at bære lidt frugt. De første dage troede folk, jeg var norsk eller finsk eller slog bare over i engelsk.
Hjemme blev der gjort hovedrent, rystet telt, vasket tøj, tørret grej og rotøj, tjekket om Mille var ok, spist frokost med Manchego!! Luxus! Pludselig er det lettere at tænke: jeg har det godt, Mille har det godt, det er tørvejr og blæst er noget der går over.
I nærheden lød noget som en sirene eller alarm, og så lød nogle hule drøm. Jeg synes, jeg havde tjekket, at der ikke var skydning ved Ringenäs - men man er ved at sprænge en cykelsti, så det var helt fredeligt!
Efter en middagslur smuttede jeg ned til lystbådehavnen for at få tanket vand - aaaah frisk og koldt vand! Her mødte jeg Jarl og Helena - et par rigtig varme og smukke mennesker, som lige havde været ude og bade og spurgte til min vandpose. De elsker musik og fortalte om et fantastisk koncerthus i Reykjavik bygget i glas, om et nyt koncerthus i Hamborg, om da de var i Operaen i Kbh - alt så levende og varmt, og de spurgte til vores tur med nysgerrighed og hjerte.
Tak for så fine mennesker!
I morgen ser det ud til, at vi kan komme videre. Tak Henrik for at vende vejret med mig. På grillpladsen er en skoleklasse med forældre ankommet til sommerafslutning med cykler og badning og hygge. Prins Bertils sti er populær!
Nu står den på aftensmad og søvn på et nyt underlag. Hvis vejret i morges havde været stille, var jeg måske stukket videre og havde tænkt, at underlaget måtte jeg løse senere. Nu hvor jeg modstræbende valgte at blive på land, så fik jeg en dag med så megen godhed fra så mange! Tak til jer allesammen.
Dagens data:
For meget vind (op til 8-10 m/s) og for høje bølger
Påklædning: Cowboybukser, T-shirt og sandaler :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar