søndag den 3. juni 2018

Så kom bølgen og vasked’ Milles krop - dag 7 - 56 km - 356 km

Sidder og nyder vindruer med udsigt til Halmstad.
Dagen begyndte med at pakke sammen i morgendug med sand på. Det er lidt træls, men det går jo af igen næste gang der pakkes ud og tingene får sol og luft. Vi stak syd mod Falkenberg og videre med kurs mod Halmstad. Landet er helt fladt og der sker ikke så meget - lige en velvoksen sæl eller to - og så alle morgensalmerne! Da vi kom til "en morgen ser vi dig i Paradiset" mærkede jeg pludselig min mormor meget nærværende og fint! Hun blev næsten 102 år og har været et af de vigtigste mennesker i mit liv med sit store hjerte og sin meget anderledes og ligetil tilgang til mennesker og sjove påfund. Det var rart at hun lige kiggede forbi!
Trumanhimmel har jeg hørt både som når hav og himmel glider i et, og når det ser ud som om havet kun rækker 2 km og så kommer der er kuppel (som Jim Carey kan sejle ind i). Der var meget af den sidste slags i dag og det er specielt og betagende.
Tankerne i dag gik først til en af mine tidligere studerende som var sanger og havde det svært med klaveret. Men en dag hun kom til klaverundervisning var der sket noget. Hun var som noget nyt begyndt at se på sig selv som sanger, der også godt kunne spille klaver. Den omdefinering gjorde en kæmpe forskel. Hun fik mig til at tænke over, hvor vigtigt det er, løbende at justere vores syn på os selv - og egentlig også andre, så vi ikke låses i boxe vi og mennesker omkring os engang passede i.
En anden tanke der fik lidt plads var, at en langtur kan være en flugt fra noget - men egentlig også en flugt til noget. Føles som om forskellen er ret stor. Og så er der også muligheden for, at det bare er eventyr, udfordring , nysgerrighed eller noget helt fjerde.
Turen rundt om knolden før Halmstad føltes uendelig - som Køge bugts lillesøster. Men jeg har læst, at vi keder os for lidt så .... det var nok fint! Knolden er som en kæmpeudgave af Kastellet i København hvor der med flere sømils mellemrum er store takker. Udfor hver af dem strålede 5-6 kæmpe baner af klippeblokke ud i havet og det var lidt udfordrende at finde ud af, om vi bare skulle nogen 100 meter helt udenom dem eller kunne smutte igennem. De var næsten som oversøiske rev og gav en del ballade i bølgerne, som tog til med SV vinden så Mille blev grundigt vasket og sendte indimellem en tanke til Sandhammaren. Endelig kom vi rundt om den sidste og kunne se Halmstad. Vi kom i land et roligt sted og fandt en græsplet.
Ude på havet fandt vi sånen pølle af plastic som små både bruger som stødpude når de lægger til. Synes ikke den skulle ligge derude, så den røg på fordækket og blevet taget med i land - hvor et yngre par på skift trænede open water svømning mens den anden hyggede med de to 3-5 årige børn som plaskede glade rundt i det lave vand. Jeg sagde at de kunne få den at lege med hvis de ville - men pludselig kom alt til at dreje sig om at skændes om den ...øv - fortrød lidt. Men efter nogen tid fandt de ud af det.
Foran os ligger Laholms bugten - efter den stikker Hallandsåsen langt ud - efter den kommer så igen dyb vig og så følger Kullen (den blå målestokspind på kortet er 4 sømil - ca 7,4 km). Hvis vejret er til det og man er frisk kan man krydse lige hen over begge bugter - som Henrik gjorde på sin fantastiske tur rundt om hele Sydsverige og gennem hele Götakanalen for 5 år siden. Har linket til hans blog ude til højre - vild og fed tur. Han kender alt det vand jeg er i nu.
Men - vejret er ikke til de store kryds. Lige nu ved jeg ikke om vi blir på land i morgen. Vinden bliver stik V og kommer strygende fra Kattegat og lige ind i bugten. Det passer mig lidt skidt nu hvor den øresundske tryghed lurede om hjørnet. Men vi har haft en meget heldig start ...og måske er det fint nok at blive på land og håbe på, at det bliver bedre.
En ting jeg glemt i går - lige efter alle sælerne så vi pludselig noget langt udenpå havet som lignede en bid af Manhatten skyline. Jeg gisnede allerede om Atlantis og luftspejlinger - men på kortet er der en lille plet som enten hedder Lilleland eller Nidingen (håber det første) og den har en masse høje bygninger og ligner noget der kunne været eventyrligt at krydse til.
Vi vil gå til ro og se hvad dage bringer. Foreløbig sidder jeg her med lidt ny proviant - vindruer, gulerødder, to pærer og en manchego!!
Dagens data
På vandet 5:45-17:30
Sol og dis, 4-6 m/s SV
Påklædning: tyk uld og senere tynd uden opsmøgede ærmer for at beskytte mod solen, rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, kasket og uldpuff.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar