onsdag den 27. juni 2018

Klippecamp - dag 31 - 50 km - 1080 km

Vi har fået det bedste campsite på en klippe ca 12 km syd for Västervik og 3,3 km øst for Västrum - og her er så godt at være.
Dagen var lidt som i går - de første 20 km handlede om at krydse mellem nogle øer og odder, bla forbi et stort "ingen adgang"-område med noget der lignede Barsebäck. Derefter knap 10 km forbi det yderste punkt ved Misterhult - området som mange i klubben har snakket om. Og derfra gik det ind i skærgårdsparadis! Den store forskel var, at der var medvind, og hvor det i går var en kamp at ligge med 5 km/t i snit, så var det nemt i dag at ligge lidt over 6. Det gør altså en stor forskel.
Turen mellem de smukke øer var så fin og stille. Himlen var lyseblå, havet var mørkeblåt, der var ikke mange huse og næsten kun lyden af måger. Vinden røg op over 6 m/s, men vi lå mest i læ og gled bare stille af sted. Jeg havde tissepause på et lille skær og så den her smukke larve, som måske en dag bliver en sommerfugl, men indtil da bliver den på sin ø.
Da vi nærmede os 50 km, begyndte jeg at kigge efter et sted at gå i land. Jeg havde bedt sådan om at ligge lidt mere fladt i nat - det var lidt ujævnt i går. Var i land og kigge et sted, fortsatte lidt videre, men her nordligere er ikke helt så fladt længere, og klipperne er begyndt at rejse sig og skråne mere. Pludselig så jeg lidt med vest noget, der lignede en stor græsplæne. Og ja det er selvfølgelig naivt at tro, at der bare lige ligger sådan en, og få meter før Mille ramte græsset, lød der et højt MÆÆÆÆÆÆÆÆ - og en stor fåreflok kiggede på os. Ok - jeg kiggede mig omkring. Der lå et sødt lille hus med ternet viskestykke på tørresnoren, men der var ingen mennesker. Nede ved vandet havde de en lille indhegning, hvor deres båd lå, og der var bord og bænke, meeeeen jeg turde ikke bare slå mig ned. Og så så jeg lige 100 m derfra en lille klippehalvø, der ragede ud i vandet!! Der er lidt siv, hvor Mille kunne blive trukket op. Der helt fladt hvor teltet står - og når nu man ikke har kuppeltelt, så virker et hjemmegjort koncept med justerbare elastikker som bliver viklet om store sten i hver ende af teltet, og hvor man selv justerer, om der skal være gennemtræk under underkanten eller ej! Der er et sted, hvor klippen har lavet et lille lavtvandsområde, hvor jeg har vasket tøj - og mig selv. Der er sol, så alt tørrer på de varme klipper eller i træerne. Jeg har læst og blundet lidt og vågnede til lyden af mit eget dybe åndedræt. Det fås ikke bedre.
Jeg har tænkt på i dag, at Henrik på sin tur rundt om sydsverige havde en hviledag om ugen. Med undtagelse af dagen i Simrishamn sidste år (som mest var betinget af skuffelse over ikke at være kommet til Bornholm), så har jeg på alle mine ture kun haft hviledage som var indeblæsningsdage. Aldrig sådan selvvalgt bare fordi... Hvis jeg skal prøve det, så skal jeg blive på land på fredag, hvor vi så har været på vandet 6 dage - vild tanke at gøre noget så nyt!
Men i morgen smutter vi videre nordpå.
Dagen data:
På vandet 5:40-14:30 (brugte lidt tid frem og tilbage til sidst før vi landede her)
0-8 m/s S og SØ
Påklædning: mellem uld (som nu er renvasket og uden saltkager), tørjakke, neoprenbuks og -fodtøj, kasket, solfaktor

Ingen kommentarer:

Send en kommentar