tirsdag den 26. juni 2018

Smuk dag i skærgården - dag 30 - 50 km - 1030 km


Vi er landet på en lille plet, et par hundrede meter øst for noget der hedder Saltvik Glabo båtshamn, og her er spredt fuglesang og små kluk fra vandet.
I går aftes var der antitusmørkestråler. Måske kan man se, at det er som om, der udgår stråler fra den solnedgangsoplyste bygning - som altså ligger 180° modsat solen. Elsker det himmelfænomen!
Vågnede i morges og det var så lækkert, at alt var tørt. Dagen i går var givet godt ud!
De første 20 km gik med at krydse først de 7 km til Oknö og derfra videre udenom Blömö, Ödängla og Svartö. Det luftede lidt op nordfra, men kun 4-6 m/s så det var ikke slemt. Vi gik indenskærs, når vi kunne komme til det, og der var fint og næsten øde. Efter Svartö kom vi forbi et stort industriområde med et par store skibe, som var ved at få fyldt lasten op, så de så ikke ud til at være på vej ud. På vejen indad lagde vinden sig lidt, eller også kom vi i læ - det var nu dejligt. Og så kom Påskallavik - hyggeligste lille havn med en sjov figurmand ved indsejlingen. En af dagens mål var at få tanket vand og toiletpapir, og ved havnen var der en lille kajakvenlig bro, hvor en familie med tre børn og hund legede og stod med små fiskenet. Jeg spurgte, om der var et toilet på havnen - men de svarede på tysk, så hjernen skulle lige slå et par kolbøtter. De var på vej verden rundt i en stor bus og emmede af tid og glæde ved hinanden, og de viste mig, hvordan jeg kom ind på toilettet. Her gik en ung pige og gjorde rent, og jeg spurgte, om det var ok, at jeg brugte det ene toilet ....på tysk.... og pludselig gik hjernen i stå, inden den fik slået en baglæns kolbøtte tilbage til svensk. Sjovt når hjernen laver helt error! Jeg fik fyldt vand på og rullet en god mængde papir på min toiletrulle. Jeg har ikke fundet steder, hvor man kan købe en enkelt rulle, så det nemmeste er at "tanke op", når der er et offentligt toilet. Nu var det ikke længere så vigtigt hvor vi landede, og det gav lidt ro til den videre færd.
Og altså - området efter Påskallevik er så smukt! Fuld af små skærdgårdsøer og huse og både og sådan. Havde nærmest lyst til at gå i land hvertandet øjeblik og bare nyde.... Tænkte lidt over hvorfor det er så tillokkende. Tanken om at sidde med et glas vin og leve og kigge længe udover havet. Jeg tror det er følelsen af tid og fred og plads og højt til himlen og at sjælen falder til ro. Måske. Det føles, som om det er det, der tændes, når jeg føler mig draget. Og samtidig vil jeg gerne videre. Mærker at det er vigtigt for turen, at det hverken går for hurtigt eller for langsomt. Og egentlig mærkede jeg også ved nærmere eftertanke, at freden godt kan opleves i kajak, og ikke kun når man går i land.
Vi skulle lige uden om endnu et hjørne med lidt refleks fra klipperne og så forbi Oskarshamn, som er en lidt større sag, og pludselig kom der en pilotbåd - heldigvis i behørig afstand. Når der er mange småøer, så har jeg været godt hjulpet af indimellem at tænde den gode gps med kort. Bruger den til at vise hvor vi er nødt til at gå udenom, og hvor vi kan gå indenom og snuse skærdgårdsstemning. Når jeg sætter pilen viser den hvor langt, der er til pågældende punkt og hvilen kurs, og det gør faktisk at nuet bliver mere nærværende og at kilometerne går hurtigere, fordi det er små afstande på få hundrede meter.
Nu er vi her - med en meget lille plet til teltet og en varm sten til at tørre tøj på. Og så har Mille fået nogle hudafskrabningen nedenunder, så jeg har forstærket hende lidt. Helt sikkert mega uautoriseret, men jeg håber ikke, at Kim fra Kano- og kajakværkstedet i Nybro synes det er alt for slemt, når han kigger på Mille efter hjemkomsten en gang. Han og og Mikkel og de andre derude er fantastiske og har hjulpet mig på så mange måder, lige siden jeg købte min første våddragt og Mille hos dem for 5 år siden, og jeg håber Kim kan trylle som han plejer.
I morgen skulle modvinden blive til medvind, og det går videre nordpå. Det bliver godt!
Dagens data:
På vandet 5:30-16:15
2-6 m/s N, sol og let skyet
Påklædning: mellem uld, tørjakke, neoprenbuks og -fodtøj, hue og puff og senere kasket, solfaktor!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar