lørdag den 2. juni 2018

Sælskab - dag 6 - 59 km - 300 km

Vi er landet i Tvååker og her er ret fint - med øl og pommes frittes!
Vi lagde tidligt ud i det fineste vejr med alle de morgensange jeg lige kunne komme på. I østen stiger solen op (i min brors nye musikalske iklædning), Nu titte til hinanden, Nu vågne alle Guds fugle små, Se nu stiger solen, Gud ske tak og lov vi så dejligt sov, Morgenstund har guld i mund, Den signede dag og ikke mindst Nu rinder solen op ad østerlide - som vi har ændret lidt hvor den siger "han har i denne nat med engleskare mit telt og hjem omsat at ingen fare har mig og Mille ramt i nogen måde" og hvor slutningen i sidste vers var så god da vi rundt om Stevns var lidt trætte på Danmark rundt for 3 år siden "du bedst min tarv og trang o Herre kender, tilmed er lykkens gang i dine hænder, og hvad mig tjener bedst i hver en måde du det tilforne ser, min sjæle hvad vil du mer?! Lad Gud kun råde!" Min sjæl hvad vil du mer...her er godt! Som barn gik jeg på en skole hvor vi lærte salmevers. Det var vist allerede lidt gammeldags for den tid, men jeg er taknemmelig for det. Har lært en masse salmer udenad - og har ikke mindst lært at lære udenad.
Efter nogen tid kom vi til sælland! En masse små skær fuld af sæler! Ikke helt som Hesselø, men ofte 20-30 stk som hoppede i vandet og fulgte os! En enkelt lå et stykke væk på en sten, hørte os synge og fik møflet sig rundt og kiggede længe efter os. På et tidspunkt kiggede jeg tilbage og så at den havde fået besøg af en makker og vist lå og sagde "ved du hvad jeg lige har oplevet".
Vi krydsede et par timer over til det store industriområde ved Ringhals - fint kryds. Hoppede i land på et skær - med snor i Mille - og fik tisset af og skiftet til tynd uld i stedet. Vi brugte et af de sidste skær til frokost og tog det sidste øhop ind til fastlandet - måske er vejret til et hop til Kullen, men rigtige øhop kommer der ikke foreløbig. Det er tydeligt at skærgården nu er slut og først rigtig dukker op igen ved Blekinge. Og så nærmede Varberg sig!
Ved yderste spids før byen er der en naturlig lagune som tydeligvis er nudistområde. Folk sad og stod brune og rynkede og fik sol alle steder.
Sandstrandene begynder at dukke op med mange badegæster i varmen.
Vi er gået i land tæt på en campingplads hvor der også var mange kitesurfere. Ved et afkølingsrul fik Valdemar (min yndlingspagaj) en lille skade, så efter telt og bagage var på plads på sandstranden (!) blev han repareret. Håber han holder, men måske må Frederik og Eva tage over et par dage mens han heler. Fik også syet kortholderen lidt.
Og nu har vi fundet det fineste sted!! Salt & sol hedder det! Kan meget varmt anbefales!! Tjek dem på facebook. Har snakket lidt med ejeren Dino, som er virkelig hjælpsom og har sat mobilen og powerbanken til opladning. Og så har han givet mig snus! Har ikke prøvet det før, men det er ret godt! Senere på aftenen viser de Danmark-Sverige på storskærm.
Det er overvældende at der er så mange mennesker, og det mærkes i hjertet at snakke med nogen og mærke en mere menneskelig nærkontakt - som om sjæl og sind bliver så åbne af havet og at alt det gode flyder lige ind. Dino spurgte lidt og sagde om turen "det virker som om du er lykkelig" - jeg fik blanke øjne og sagde "ja, meget!".
Sådan er det - her er godt at være! Og i morgen går det videre sydpå.
Ps fik sms om at Niels og Henrik var roet til Landskrona - det er sådan en fin tur! Glæder mig til at ro forbi om nogle dage.
Dagens data
På vandet 4:45-15:30
0-6 m/s fra Ø, V  og N - mest ret stille
Påklædning: mellemtyk uld (skiftede til tynd uld kl 9), rojakke, neoprenbuks og -fodtøj, kasket og solfaktor 50 ...som vist ikke er helt nok for underarmene.

2 kommentarer:

  1. SÅ skønt at følge alle dine oplevelser med skærgård, sæler, nudister, og søde mennesker overalt :) Ikke så sært, at du er lykkelig, søde Nenia. God vind videre sydpå. Knus

    SvarSlet
  2. Årh tak Britta! Dejlig varm hilsen at få :-) Kærlige tanker til dig!

    SvarSlet