lørdag den 9. juni 2018

Træls morgen, fin dag - dag 13 - 50 km - 574 km

Der er så fint i Skåre mellem Falsterbokanalen og Trelleborg, og vi ligger i læ og kun et lille stenkast fra havet.
Vågnede i morges lidt før væggeuret, og fandt ud af at mobilen somehow havde afladet sig selv næsten helt i løbet af natten. Det sker sjældent, og det var et lidt ærgerligt tidspunkt. Udenfor var fluerne vågnet, og der var af en eller anden grund bare vildt mange, så morgenhavregrøden blev indtaget gående frem og tilbage for bare at have lidt fred. Mille blev kørt ned til vandkanten, hvor tanglopperne havde fest, og i græsset mellem telt og vandkant var der nogle bittesmå flyvedyr - ikke nogen der bed, men de var bare lidt irriterende, og tilmed fulgte de os 1-2 km på vej. Men vi kom af sted og fik sunget morgensange hele vejen over til Øresundsbroen i lige linie - ca 20,5 km kryds.
Elsker broer, og Øresundsbroen er ret fin. Tænk at et tog kan køre med 38 vogne! Efter broen stak vi 4 km syd mod Klagshamn, hvor vi havde en kort tissepause, og da vi havde rundet den, stak vi mod Falsterbokanalen, som vi ramte efter ialt 40 km.
Man ved aldrig - sommetider er vandstanden meget forskellig på hver sin side af den, sommetider er der stærk strøm, sommetider kommer man udenfor åbningstid. Kunne mærke at jeg på forhånd var lidt nervøs, og jeg bad en kort og enkel bøn: Gud, lad mig komme igennem Falsterbokanalen, Amen! Og begyndte at falde lidt til ro med, at vi kom igennem præcis når vi skulle.
Derfor er det lidt spændende alligevel, og kl 12 ca en halv time før vi kom frem, så vi pludselig broen åbne sig og bådene gå igennem.... hmm. Vi kom frem, og så at der var en flydeafspærring på tværs - men pludselig kom en lille motorbåd derhen, og jeg ved ikke, hvad de gjorde, men afspærringen blev sænket, og de tøffede igennem. Lige efter kom en anden båd som også smuttede igennem, og så kom jeg - netop samtidig med at den forrige båd lige tog en tur tilbage og frem igen, så vi fulgtes over den sænkede grænse! Hurra og tak!
I den anden ende ventede Østersøen og en god gang modvind ...som dannede en masse reflekssø op ad molen ved udsejlingen. Reflekssø er som en levende pukkelpist. Ved Helsingborg var den ret heftig med masser af hidsige bølger. Her var det knap så hidsigt, til gengæld var bølgerne lidt voldsommere i størrelsen, så det var godt vi var i træning!
Langsomt kom vi lidt indad mod stranden og strandhusene og alle de mange sommerglade badende, og bølgerne blev mindre, mens vi gik ned ad kysten.
Og nu er jeg havnet i den hyggeligste lille by, med små gader og roser og tid. Mødte Mats som er ved at bygge sin egen kano-katemaran-sejlbåd-altmulig-båd! Super sjovt. Jeg fik lov at komme indenfor hos ham til koldt vand, toilet, strøm til mobilen - og en whisky! Old Pulteney, single malt og skotsk! Tak altså! Og tilmed drikker han det ikke selv, så jeg fik lov at hælde på min lommelærke! Sikke en luxus!
Nu står den på aftensmad, og inden sengetid skal jeg forbi en sød, ung kvinde som jeg fik lov at lægge min powerbank til opladning hos. I morgen stikker vi mod Ystad. Det skulle blæse i starten og stilne af efterhånden. Det kunne være fantastisk at nå Ystad! Ps Både min krop og Mille har det godt - mine håndflader er lidt vablede og slidte og hænder og læber kæmper lidt med solen.
Dagens data
På vandet 4:58-15
2-4-6-8 m/s S
Påklædning mellem uld, rojakke, håndledsvarmere mod solen, neoprenbuks og -fodtøj og på et tidspunkt puff, kasket og solcreme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar