torsdag den 7. juni 2018

Kullen ...og Øresund - dag 11 - 49 km - 492 km

Jeg ved ikke om man kan se det, men i baggrunden er det et krydstogtskib (Brilliance of the seas) på 292 m, Øresund - og Hven!
I den tidlige morgen stak vi ud mod spidsen af Kullen - jeg tror det har været den smukkeste oplevelse indtil nu! Så mægtig og forrevet, så grøn og på sin egen måde frodig, så fin i morgenlyset med ekko af fuglesang under træerne. Tænk hvis man kunne være vidne til, da bjergene fødtes ..... Min egen morgensang måtte forstumme, for at jeg kunne indtage det hele. Hvor er jeg glad for, at vi ikke bare krydsede direkte til spidsen. Tror jeg har en del af min naturglæde fra min mor - det er i hvert fald tit ved overvældende naturoplevelse at jeg tænker: det ville jeg ønske, min mor kunne få lov at se! Tak at vi fik den oplevelse med!
Efter spidsen blev det skygge og lidt blæsende og farten røg ned til det halve, og så pludselig efter Mölle var Kullens bjergkæde slut og det lignede noget vi kendte. Det var også nu man ser skibstrafikken fra hele verden komme den ene efter den anden og stikke ned mod tragten mellem Danmark og Sverige. Oslobåden passerer Hven kl 8:30 - og altså Mölle kl 6:40!
Som dagen gik, kom der mere modvind, modbølger, modstrøm, og vi tog en god lang frokostpause og tørrede tøj og fik et blund. Det er første gang på turen, men vinden røg op i 6-8 lige i hovedet, så det var givet godt ud at gå på land og samme kræfter.
Det var så smukt at se Gilleleje, som jeg elsker, og hvor jeg har mine slægtsrødder. Og Kronborg som strækker sig majestætisk ud - og Øresund - og Hven! Helsingborg nærmede sig, og vind og bølger aftog en smule. Turen forbi havnen har jeg respekt for, men vi var heldige med færgerne. Holdt længe før øje med, hvem der gik ind og ud hvornår, og ventede ved indsejlingen kun lidt før Sundbussen stak af sted, HHferies båden var i Helsingør og en Scandlinefærge gik ud og kort efter gik en anden ind - og så stak vi over. Men derefter kommer heeeeele den lange industrihavn med uendelige moler og den vildeste reflekssø. Er du bims, der var gang i den. Endelig var det hele slut - og der lå så en campingplads. Det er ikke noget vi gør så tit, og det tager lidt længere tid at få bakset det hele op (og det hele ned i morgen), men vi har fået plads nærmest havet, fået bad, Mille er vasket og ordnet og tjekket, 6 skridt fra teltet er der bord og bænke og 12 skridt væk er der vand, bad og toilet. Lidt luxus og en fin måde at fejre den første del af turen på. Føler mig meget taknemmelig - og så er det meget stærkt at kigge over på Rungsted og hele kysten, hvor Mille og jeg har lært så meget om at være på vandet sammen. Rungsted kajakklub er en fantastisk klub fuld af søde, dygtige og generøse mennesker, som glad og gerne deler af viden og kunnen. Og Hven har fra første besøg været et eventyr! Vi har været derovre sommer og vinter og dag og nat og i havblik og solnedgange - elsker det sted. I morgen går det syd på i kendt vand. Det blir hyggeligt, og vi skal sove uden vækkeur!
Dage data
På vandet 4:32-10:40 og 13-17:30
Meget sol, 2-4-6-8 m/s og så nedad igen fra 6 til 4
Påklædning: mellem uld, tørjakke, neoprenbuks og -fodtøj (har altid uldstrømper under), puff og hue som hurtigt blev til kasket

Ingen kommentarer:

Send en kommentar